Sökning: "continuous professional development"

Visar resultat 1 - 5 av 47 uppsatser innehållade orden continuous professional development.

  1. 1. Poliser och ny lagstiftning : En kvalitativ studie om kännedom och kompetens

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Enheten för polisiärt arbete

    Författare :Robin Govik; [2024]
    Nyckelord :polis; kunskap; kompetens; knowledge management; lagstiftning; kunskapsöverföring;

    Sammanfattning : This study delves into two key facets of police engagement with new legislation: how officers become aware about new laws and how they develop the competence to apply them. The motivation behind this research is to identify potential gaps in knowledge transfer and competency necessary for the application of new legal frameworks. LÄS MER

  2. 2. Från papper och penna till digitalisering: Hur teknikens utveckling påverkar redovisningsekonomens yrkesroll : En studie kring digitaliseringens påverkan på redovisningsekonomens kompetenskrav och arbetssätt

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Ali Ezzeddine; Benjamin Durmaz; Ahmed Dahir Hussein; [2023]
    Nyckelord :Digitalisering; redovisningsekonom; digitala verktyg; automatisering; institutionell teori; bokföring;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING Datum: 2023-05-31 Nivå: Kandidat-/Magisteruppsats i Företagsekonomi, 15 hp Institution: Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens Universitet Författare: Benjamin Durmaz, Ali Ezzeddine, Ahmed Dahir Hussein  (00/05/18) (99/11/30) (01/08/30) Titel: Från papper och penna till digitalisering: Hur teknikens utveckling påverkan redovisningsekonomens yrkesroll - En studie kring digitaliseringens påverkan på redovisningsekonomens kompetenskrav och arbetssätt Handledare: Zelalem Abay Nyckelord: Digitalisering, redovisningsekonom, digitala verktyg, automatisering, institutionell teori, bokföring. Forskningsfråga: Hur påverkar den pågående digitaliseringen redovisningsekonomens arbetssätt och kompetenskrav? Syfte: Syftet med studien är att undersöka huruvida digitaliseringen och tekniken kan komma att påverka redovisningsekonomens arbetssätt och kompetenskrav. LÄS MER

  3. 3. Läsförståelsestrategier kopplade till olika texttyper i svenskundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Isak Hagestad; Johanna Malm; [2023]
    Nyckelord :läsförståelsestrategier; läsförståelse; texttyper; kvantitativ undersökning; undervisning; lärares upplevelse;

    Sammanfattning : The aim of this study is to examine the use of different text types and reading comprehension strategies used within the Swedish language education. In addition, we examine the teachers' obstacles, possibilities, comfortability and experiences within this field. LÄS MER

  4. 4. Distriktssköterskans preventiva förhållningssätt mot sårinfektion : En kvalitativ intervjustudie

    Magister-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Jonna Schagerström; Susann Schatz Jacobsson; [2023]
    Nyckelord :District nurse; knowledge; prevention; wound care wound infection.; Distriktssköterska; kunskap; preventivt; sårbehandling sårinfektion.;

    Sammanfattning : Background: The economic, social and clinical negative effects of hard- to- heal wounds continue to increase. Antimicrobial resistance is also increasing and is today a public health problem in the world. Wound infection should primarily be treated with local treatment based on a structured approach. LÄS MER

  5. 5. De relationella mötena i förskolan : Pedagogers förhållningssätt till barn i förskolan, en möjlighet till likvärdig utbildning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Kristin Ernstsson; Malin Larsson; [2023]
    Nyckelord :Approach; children in special needs; relational competence; Barn i behov av särskilt stöd; förhållningssätt; relationell kompetens;

    Sammanfattning : An interest to establish a study about educators' relational competence aims to identify which descriptions educators gives on their professional approach to children in early childhood education. The importance of identifying how professions define the need for special support has a significance for how educators' relational approach appears in an education characterized by relational meetings, regardless of special needs or not. LÄS MER