Trevligt, fräscht och produktplacerat : En receptionsstudie i Alex & Sigges podcast

Detta är en Kandidat-uppsats från Stockholms universitet/Institutionen för mediestudier

Författare: Carl Jirlow; Petter Widberg; [2014]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Varje dag blir människan matad med marknadsförda produkter eller tjänster i sådan utsträckning att det i princip inte går att undgå. Lokalradion var ett tidigt redskap för företag att sprida sitt namn även innan den licensfinansierade radions intåg på marknaden. Utbudet av radiokanaler ökade i och med den kommersiella radions entré och på senare år har även Podcasten vuxit sig stark.  Med  det ursprungliga signumet att verka som ett kommersiellt oberoende medium har Podcasten    allt mer gått mot att bli ett reklamfinansierat sådant. Studiens syfte är att problematisera     och diskutera den allt mer frekvent återkommande produktplaceringen i Alex & Sigges podcast i det specifika avsnittet Tillbaka Hem#75, och hur denna i relation till resten av avsnittets innehåll påverkar konsumenten. Teorier och metoder inom radioforskning och receptionsanalys är grunder för studien. För att samla information och få svar på syfte och frågeställningar använder vi oss av kvalitativ metod. Vi använder oss av en egen utformad intervjuguide relevant för ämnet i fråga, vilken också lägger grunden för den analysdel vi genomfört med Kim Schrøders flerdimensionella modell som verktyg. Här undersöks om, och i sådana fall hur, respondenterna reagerar på produktplacering i avsnittet i relation till avsnittets övriga innehåll. Vad som kan konstateras är att responsen är individuell. Samtidigt ses likheter inom gruppen vana podcast‐konsumenter, liksom andra samband inom gruppen icke‐vana.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)