”Så jag känner ju att nu får ni ta hand om mig och ta hand om det här och sen så ska jag se fram emot en hörande sommar...” : Förväntningar på hörapparater och hörapparatutprovning hos äldrepatienter

Detta är en Magister-uppsats från Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

Sammanfattning: Bakgrund: Personer i åldersspannet 65 till 85 år utgör en stor del av alla hörselskadade iSverige idag. Dessa utgör därmed en stor patientgrupp inom hörselvården. Således är detrelevant att inventera deras förväntningar på hörapparater eftersom förväntningar hos denblivande hörapparatanvändaren kan påverka resultatet vid hörapparatutprovningen. Patientermed höga förväntningar blir oftare nöjdare med sina hörapparater. Genom att ha ett brabemötande och vara lyhörd för patientens förväntningar och önskemål, samt ge patientenadekvat information, kan audionomen hjälpa patienten att uppnå en mer lyckadhörselrehabilitering.Syfte: Syftet med studien var att undersöka vilka förväntningar äldre blivandehörapparatanvändare i åldrarna 65 till 85 år har på hörapparater och hörapparatutprovningen.Metod: Elva blivande hörapparatanvändare intervjuades i en kvalitativ intervjustudie medsemistrukturerade frågor. Insamlade data analyserades sedan med en kvalitativinnehållsanalys.Resultat: Analysen av förväntningarna resulterade i fyra olika teman: förväntade effekter påhörandet, förväntningar på hörapparater, förväntade effekter på livssituationen ochförväntningar på hörapparatutprovningen.Slutsats: De uttryckta förväntningarna på hörapparater och hörapparatutprovningen vargenerellt positiva. Kärnan i förväntningarna handlar om förbättrad kommunikation och ökadlivskvalitet. Det finns också en medvetenhet om hörapparaters begränsningar. Audionomenförväntas kunna ge ett bra bemötande och sprida sina kunskaper till patienterna. För att göradetta behöver audionomen få verktyg för att identifiera och träna på att bemöta patientersförväntningar och på så sätt säkerställa nöjda hörapparatanvändare.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)