Strategier för kreativitet : En kvalitativ undersökning om bildlärares kreativitetsgenerering i grundskolans senare år

Detta är en Magister-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka hur bildlärare, verksamma i grundskolans årskurs 7–9, ser på kreativitet generellt och specifikt på elevers kreativitet i bildundervisning, samt vilka strategier bildlärare säger sig använda för att stimulera elevernas kreativa utveckling i bildundervisningen. Urvalet för denna studie är fem högstadielärare som undervisar i bildämnet på olika högstadieskolor i Sverige. Studien är genomförd med en kvalitativ metodansats där empirin samlades in via intervjuer och resultatet analyserades genom en hermeneutisk ansats. I resultatet framgår det att bildlärarna definierar kreativitet som något nyskapande, annorlunda och problemlösande. Elevers svårigheter med att vara kreativa visar sig enligt bildlärarna bottna i rädslan att göra fel vilket leder till att eleverna arbetar resultatstyrt snarare än kreativt. Bildlärarnas uppfattning om elevers kreativa förmågor verkar grunda sig i synen på kunskapsutveckling. Kreativitetsgenererande arbetsformer som framgår är att genom samtal och bekräftelse höja elevernas självförtroende för den egna arbetsprocessen samtidigt som estetiken avdramatiseras.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)