Barns övergång från förskola till förskoleklass : En kvalitativ studie om förskollärare och förskoleklasslärares erfarenheter av en trygg övergång

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

Sammanfattning: Studiens syfte är att undersöka förskollärares och förskoleklasslärares erfarenheter av övergångar från förskola till förskoleklass. Fokus i studien är att se hur förskollärare och förskoleklasslärare arbetar för att skapa trygghet i en övergång. Studien är av kvalitativ form där semistrukturerade intervjuer har använts. Intervjuerna genomfördes med tre förskollärare och tre förskoleklasslärare. Detta för att få en förståelse för respektive lärares erfarenheter av övergången. Studien har utgått från anknytningsteorin som teoretisk utgångspunkt. Resultatet visar liknande erfarenheter mellan de två lärarformerna gällande att vårdnadshavares delaktighet i övergången från förskola till förskoleklass är viktig för att möjliggöra trygghet för barnen. Resultatet visar även på att lärarna i de två skolformerna delade erfarenheter gällande att samarbete dem emellan är centralt för känslan av trygghet i övergången. Samarbetet består bland annat av att barnen träffar sin framtida lärare och besöker sitt framtida klassrum. Resultatet redogör även för liknande erfarenheter mellan de två skolformernas lärare gällande att i samband med övergången till förskoleklassen kommer också högre ställda krav på barnen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)