Språkutveckling i förskolans tambur - En kvalitativ studie om möjligheter till språklärande i tamburen

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Sammanfattning: Barn tillbringar mycket tid i förskolan och i dagens samhälle går de flesta barn i förskolan och börjar redan i tidig ålder. Utbildning skall ske under hela dagen och inte bara under planerade aktiviteter. Språket utgör ett centralt verktyg för barns lärande och kunskapsutveckling. Språkutveckling behöver inte alltid vara planerad undervisning utan kan ske vid olika tillfällen i förskolan som vid på och avklädning klädning, det är just tamburen vi har valt att fokusera på i vår studie. Vi valde att rikta in oss på språkutvecklingen i tamburen då våra tidigare erfarenheter visat att det i tamburen ofta blir stressigt och fokus kan då hamna på att klä av och på barnen, inte på undervisning och lärande. I den här studien var vi intresserade av att undersöka det språkstöd pedagogerna erbjöd barnen i förskolans tambur. Vi var även intresserade av hur den fysiska närmiljön i tamburen var uppbyggd och hur den användes av pedagogerna i det språkstödjande arbetet. Studien är en kvalitativ studie som bygger på videoobservationer där förskolornas ipads användes för att filma. I studien deltar åtta olika pedagoger (förskollärare & barnskötare) samt 21 barn från två olika förskolor och tre olika avdelningar. Under observationerna i tamburerna fokuserade vi på kommunikationen och interaktionen mellan pedagoger och barn och syftet var att undersöka vilket språkstöd som barnen erbjuds i tambursituationer. Resultatet visade att det språkstödjande arbetet skiljde sig åt mellan förskolorna. Alla pedagogerna som observerades var närvarande men det var inte alltid språklärande som var i fokus. Det blev även tydligt i resultatet att tambursituationer är komplext och flera olika faktorer spelar in.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)