Kundernas upplevelser av HR-funktionen efter en HR-transformation

Detta är en Kandidat-uppsats från Psykologiska institutionen

Författare: Anna Johansson; [2007]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Ett företags personalarbete (Human Resources, HR) är en viktig nyckel till framgång eftersom en till företaget väl anpassad HR-funktion kan skapa stort värde. I skapandet av en effektiv HR-funktion är det betydelsefullt att undersöka hur HRs kunder (cheferna ute i organisationen) upplever HR. Tidigare studier har bl.a. visat på positiva samband mellan HRs involvering i strategisk planering och kundernas uppfattning av HR-funktionens effektivitet. Denna uppsats undersökte, genom en fallstudie på AstraZeneca, hur personalavdelningens kunder upplevde att personalarbetet fungerar, efter en HR-transformation. Även hur förändringen upplevdes studerades. Nio kvalitativa intervjuer med chefer på olika nivåer i företaget genomfördes och en blandning av deduktiv och induktiv tematisk analys användes vid analysarbetet. Resultatet visar att cheferna tyckte att personalarbetet fungerade bättre efter HR-transformationen och de var bl.a. nöjda med HRs involvering i det strategiska arbetet, tydliggörandet av HRs nya roller och att effektivare HR-processer skapats. HRs tillgänglighet visade sig däremot vara ett förbättringsområde. Förändringen upplevdes positiv men brister fanns gällande informationen. Undersökningen kan bidra till effektivare personalarbete på företag genom att AstraZeneca kan ses som en förebild, där HR-funktionen upplevdes som positiv av de anställda.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)