Företags initiativ till ansvarsfullt företagande : En studie om de motiv som företag anger ligga till grund för företags arbete med CSR

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

Författare: Jessica Lerner; Åsa Torelund; [2013]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syfte: Det övergripande syftet med denna uppsats är att beskriva, analysera och förstå vilka motiv som företag anger ligga till grund för att företag arbetar med CSR. Undersökningen syftar även till att skapa en ökad förståelse hos läsaren kring denna problematik. Metod: I vår uppsats har vi använt oss av kvalitativ forskningsmetod med utgångspunkt i en induktiv forskningsansats. Vi har intervjuat fyra respondenter från utvalda företag. Teoretiska perspektiv: I denna uppsats har vi använt oss av litteratur samt vetenskapliga artiklar inom området Corporate Social Responsibility. Empiri: Vi har samlat in vårt empiriska material med hjälp av telefonintervjuer. Vi har intervjuat två respondenter som båda arbetar inom Logistik AB. Den ena respondenten arbetar som Chef för arbetsområdet Säkerhet & Fastighet och den andra respondenten arbetar som Produktionsamordnare. Vi har även intervjuat Marie Baumgarts som arbetar som hållbarhetsansvarig inom Tele2 samt Mikael Alenmark som arbetar som personuppgiftsombud på samma företag. Resultat: Den slutsats vi drar är att vanligt förekommande motiv som företag anger ligga till grund för företags arbete med CSR är: Globala påtryckningar, intressenternas krav och förväntningar, ökad intern kommunikation, ökad extern kommunikation samt ökad legitimitet gentemot verksamhetens intressenter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)