Där upplevelser blir till kunskap : en kvalitativ studie om naturpedagogers syn på utomhuspedagogik och ledarskap

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Sammanfattning: Syftet med vår studie var att undersöka hur naturpedagoger arbetar med och ser på utomhuspedagogik, samt hur de ser på ledarskapet utomhus. Nio naturpedagoger deltog i semistrukturerade intervjuer. Utifrån studiens resultat kunde vi se att naturpedagogers arbete grundar sig på forskning och ett av deras mål var att försöka leda besökande klasslärare till att bedriva mer undervisning utomhus. Ledarskapet utomhus var något som föll sig naturligt för naturpedagogerna. Samtliga naturpedagoger såg många möjligheter med utomhuspedagogik och poängterade att klasslärare som besökte naturskolan var de som såg hinder. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)