Fritidshemmets samverkan med föreningslivet i närområdet.

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Sammanfattning: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (Lgr11, 2020) skriver att all personal som arbetar inom skola och fritidshem ska arbeta för att samverka med föreningslivet i närområdet för att stärka elevernas lärande. Genom tidigare forskning kan vi se att föreningslivet och fritidshemmet är två platser som har stor möjlighet att främja elevernas lärande och utveckling. I vår studie vill vi undersöka hur samverkan mellan dessa två aktörer ser ut i två olika områden med skilda socioekonomiska förutsättningar. Vi har i studien använt oss av en kvalitativ studie där vi genomfört individuella intervjuer med personal samt fokusgruppsintervjuer med elever. Det resultat som framkommit har analyserats mot ett sociokulturellt men även ett socialkonstruktivistiskt perspektiv. De resultat som framkommit i studien är att förutsättningarna för att genomföra samverkan ser olika ut på de två olika skolorna. Men vi kan tydligt se att både fritidshemmet samt föreningslivet är två platser som kan bidra till barns sociala utveckling och lärande. Samverkan mellan dessa aktörer är något som både personal och elever tror skulle få fler elever att bli föreningsaktiva. Resultatet pekar på att denna samverkan inte sker i den utsträckning som respondenterna önskar att den gjorde.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)