Sekundärnoteringar : - En studie om svenska företags motiv till noteringar och avnoteringar på internationella marknadsplatser.

Detta är en Magister-uppsats från Företagsekonomiska institutionen

Författare: Emil Bladlund; [2005]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Den här magisteruppsatsen behandlar svenska företags motiv till noteringar och avnoteringar från internationella marknadsplatser. Vidare syftar uppsatsen till att studera vilka faktorer som varit avgörande vid val av marknadsplats. Författaren har använt sig av en kvalitativ metod där intervjuer med berörda företag utgör den främsta informationskällan. Inledningsvis genomfördes en första studie där författaren kartlade svenska företags noteringar och avnoteringar från internationella marknadsplatser under tidsperioden 2000-2005. När noteringshistoriken för de svenska företagen var klar genomfördes intervjuer med ett antal utvalda företag ur populationen. Den totala populationen uppgår till 20 stycken företag varav intervjuer genomförts med 8 av dem. Informationen som inhämtats i samband med intervjuerna har legat till grund för att besvara problem och syftes formuleringar. Slutsatserna som presenteras i uppsatsen visar på att motiven bland svenska företag till att notera sig internationellt främst varit av finansiell karaktär med ett underliggande expansivt syfte. Marknadsföringsmotiv tenderar enligt undersökningen vara av sekundär betydelse vid en internationell notering. Vidare har undersökningen fastställt att motiven för svenska företag att avnotera sig från internationella marknadsplatser främst varit relaterad till den låga omsättningen i aktien och i viss mån de kostnader som uppstår av att inneha multipla noteringar. Vilka faktorer som varit avgörande för svenska företag vid val av marknadsplats visade inte på en helt entydig bild. I flera fall har inga direkta val av marknadsplats gjorts utan noteringen har tenderat att i flera fall vara relaterad till sammanslagningar och förvärv. Vidare tycker författaren sig kunnat se att företagens val av marknadsplats till viss mån styrts av var företagen har delar av sin verksamhet lokaliserad. Den övergripande bilden som ges av de tillfrågade företagen vad avser internationella noteringar är att de verkar ha tappat i betydelse i takt med teknikutveckling och integrering av kapitalmarknaderna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)