Biosuccé : En producents finansiella strategier

Detta är en Kandidat-uppsats från Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

Sammanfattning: Bakgrund: Filmklimatet har gjort det svårt för producenter att nå lönsamhet och fånga en stor biopublik. Under 2014 var det 78 % av svensk film som gick med förlust. Filmbranschen har genomgått stora förändringar till följd av digitaliseringen, där den nya tekniken har resulterat i en stor flexibilitet som har medfört att biograferna snabbare kan svara på biopublikens efterfrågan. Filmer kan numera snabbt plockas bort från biorepertoaren. Det har resulterat i att gapet mellan filmer som går bra och filmer som går dåligt har ökat. Aktörer talar om en bransch som präglas av turbulens, osäkerhet och risktagande, där den primära inkomstkällan för producenter är intäkter som genereras från bio. Producenters strategiska val blir allt viktigare för en films överlevnad.  Syfte: Studiens syfte är att undersöka vilka strategiska val en producent kan använda sig av för att en film ska erhålla höga intäkter och nå lönsamhet. Metod: Studien använder sig av en kvantitativ metod som utgår från en deduktiv ansats där 111 filmer har studerats genom regressionsanalyser.  Resultat: Studien har identifierat att budget och huvudrollsinnehavare påverkar en films intäkter. Det går det inte att urskilja vilka strategier som leder till att en film blir lönsamhet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)