Personalomsättning som praxis i restaurangbranschen : Dess konsekvenser för restaurangföretag

Detta är en Kandidat-uppsats från Örebro universitet/Restaurang- och hotellhögskolan - Grythytte akademi

Författare: Johanna Petersson; [2011]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Inledning – Restaurangbranschen är, och har alltid varit, en personalintensiv bransch med slitsamma arbetsförhållanden och dålig arbetsmiljö. Den är för många en inkörsport till arbetsmarknaden men sällan ett långsiktigt karriärsval och branschen har bland annat därför den högsta personalomsättningen av alla branscher i Sverige. Personalomsättning har både positiva och negativa konsekvenser för företag.Syfte – Syftet med denna uppsats var att undersöka om det ur en restaurangchefs perspektiv går att identifiera några incitament för att understödja personalomsättning, eller i alla fall inte aktivt motverka den inom restaurangföretag, samt om hög personalomsättning skapar fördelar för företagen.Metod och material – Sekundärdata samlades in genom en litteraturstudie och primärdata genom tre kvalitativa intervjuer med hjälp av ett stimulusmaterial utformat som ett case. Urvalet innefattar tre à la carte-restauranger med serveringstillstånd.Resultat – Studiens resultat tyder på att personalomsättning inte ses som ett stort problem utan snarare som en självklarhet, vilket påverkar restaurangernas arbetssätt. Ett antal incitament för att understödja personalomsättning kan identifieras, och det går tydligt att se att de tre intervjupersonerna har utformat driften så att de enkelt kan hantera personalomsättningen, istället för att utforma en arbetsplats där personalomsättning aktivt motverkas.Slutsats – Den höga förekomsten av personalomsättning i urvalsrestaurangerna är ingen tillfällighet, utan resultatet av ett avsiktligt arbete.Nyckelord: incitament, ledarskapspolicys, personaladministration.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)