Distriktssköterskors erfarenheter av att möta barn som far illa : En systematisk litteraturstudie

Detta är en Magister-uppsats från Karlstads universitet/Institutionen för hälsovetenskaper (from 2013)

Sammanfattning: Introduktion: Barn som far illa är ett globalt folkhälsoproblem som kan orsaka långvariga hälsoproblem, i värsta fall död. Distriktssköterskan ska arbeta hälsofrämjande och förebyggande samt ha kunskap om barns utveckling och hälsa. Vanliga arbetsområden för distriktssköterskan är inom skolhälsovård och barnhälsovård. Gemensamt för dessa verksamheter är att distriktssköterskan är en nyckelperson som övervakar deras allmänna hälsa och tillväxt. Många barn som är utsatta får dock inte det stöd som de behöver. Syfte: Syftet var att beskriva distriktssköterskors erfarenheter av att möta barn som far illa. Metod: Systematisk litteraturstudie har genomförts utifrån Polit och Becks niostegsmodell (2016). Databaserna Pubmed och Cinahl har använts vid sökning av artiklar. Artiklarna analyserades enligt kvalitativ innehållsanalys. Resultat: Resultatet består av sex kategorier: Tecken på att barn far illa, Strategier för att identifiera barn som far illa, Hinder för att agera när barn far illa, Samverkan med socialtjänst, Emotionell påverkan samt Behov av mer kunskap. Konklusion: Erfarenheter av att möta barn som far illa var en professionell och personlig utmaning. Samarbetet med Socialtjänsten var svårt och påverkade både upptäckt och agerande. Kunskap och erfarenhet ökade möjligheten att identifiera barn som far illa. Därför är det viktigt att distriktssköterskan får mer kunskap, stöttning och professionell handledning. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)