Läsförståelse hos sex barn diagnostiserade medAD/HD

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

Författare: Jesper Brinck; Kajsa Lamm; [2003]

Nyckelord: Medicine and Health Sciences;

Sammanfattning: Barn med koncentrationssvårigheter och lässvårigheter har en utsatt situation i dagens samhälle. Barn förväntas tidigt klara egenstudier i skolan, vilket ställer stora krav på manitorering av det egna kunskapsinhämtandet samt en väl fungerande läsning. Syftet med denna uppsats är att undersöka om det finns en specifik läsförståelseprofil vid AD/HD samt att se vilka grundläggande förutsättnin~r som samverkar får utvecklingen av en fungerande läsförståelse. För detta ändamål testades sex barn diagnostiserade med AD/HD samt sex åldersoch könsmatchade kontroller med läsförståelsetest Föräldrarna till barnen med AD/HD hade redan innan fyllt i ett skattningsformulär kallat "Enkät 5-15 nordiskt formulär för utredning av barns utveckling och beteende". Utfallet på läsfcirståelsetest och 5-15 jämfördes. Resultaten visar på en skillnad mellan de båda testade grupperna vad gäller staninepoäng samt antal rätt och fel på 1äsfcirståelsetest. De skiljer sig även åt när det gäller feltyp er. Vi fann inget entydigt svar att man med hjälp av 5-15 kan predieera läsförståelseproblem. Vi bedömer att man med hjälp av 5-15 kan predieera inlärningssvårigheter i stort.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)