Det är gjort för den som förstår, Hur Value Sensitive Design kan öka äldres trygghet online

Detta är en Kandidat-uppsats från Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskap

Författare: Alvin Havel; Sebastian Wendelin Axelsson; [2023]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Digitaliseringen är en global process som pågår i alla världens länder. Inom denna utveckling ligger Sverige i framkant. Digitaliseringen medför att tidigare analoga processer digitaliseras. Denna studie fokuserar på samtida utmaningar och möjligheter som digitaliseringen medfört. Myndighetsfunktioner, försäkrings- och banktjänster är bara några exempel på kritiska tjänster som i allt större utsträckning har blivit digitaliserade. De utmaningar som uppkommit till följd av digitaliseringen drabbar främst utsatta grupper i samhället, där i synnerhet äldre över 60 drabbas. Även denna grupp skulle kunna ha mycket nytta av de möjligheter som digitaliseringen har medfört. Denna studie utgår ifrån en värderingscentrerad approach (vår översättning av Value Sensitive Design) för att demonstrera hur ett fokus på äldres värderingar och behov kan bidra till att höja deras upplevda- och verkliga trygghet online. För att uppnå detta följdes den trestegsmodell som Value Sensitive Design är baserad på. Studien resulterade i en fenomenologisk kartläggning som bidrar med större insikt kring äldres värderingar kopplat till internet och digital teknik. De främsta värderingarna som identifierats som relevanta var; trygghet, tillit, självständighet och säkerhet. Utifrån dessa värderingar identifierade denna studie att det finns en inlärningströskel som äldre måste överkomma för att kunna ta till sig teknik. Exempel på hur denna tröskel yttras är att många äldre känner en oro för att göra fel- vilket hindrar användning och därmed även inlärning. Vidare identifierades en känsla av att tekniken är gjord för personer “som förstår”, där äldre kände sig exkluderade. Vad som var av värde för äldre var att uppleva att tjänster utgick ifrån- eller åtminstone berörde deras värderingar. Vidare lyftes ett antal fördelar som äldre ville nyttja med digital teknik. Det främsta exemplet på detta var en uppskattning för kommunikationsteknik som lät dem kommunicera med familj och vänner. Sammanfattningsvis är digital teknik någonting som bör kunna vara en stor tillgång även för äldre. Att förbättra deras upplevda trygghet online genom att identifiera och utgå ifrån deras värderingar när man skapar digitala tjänster bör därmed vara av stort samhälleligt intresse. Utifrån detta ämnar denna studie bidra med en bättre förståelse för äldres situation i ett digitaliserande samhälle, för att i längden kunna överkomma det digitala utanförskap som existerar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)