Under ytan – Flickors villkor i idrottsundervisningen : En litteraturstudie

Detta är en Kandidat-uppsats från Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

Sammanfattning: Idrottsundervisningen har under en lång tid arbetat med att komma tillrätta med en undervisning som marginaliserar flickor. Att skolan i stort och Idrottsundervisningen specifikt producerar och reproducerar stereotypiska könsroller är ett problem, inte minst för att läroplanen tydligt slår fast att skolan har till uppgift att motverka just det. Denna litteraturstudie har som syfte att bidra med kunskap om varför idrottsundervisningen fortfarande kämpar med att uppnå en jämlik undervisning för flickor och pojkar. Ambition är att undersöka hur lärare i idrott och hälsa kan arbeta för att uppnå en jämställd undervisning. Följande frågeställning kommer vägleda studien. (1): - Hur är och har idrottsundervisningen varit ojämlik för flickor? (2): - Hur föreslår forskningen att arbetet med jämställdhet i idrottsundervisningen ska förbättras? - För att besvara frågeställningen användes ett urval av20 st artiklar. Artiklarna som samtliga var peer-reviewed berörde flickors förutsättningar inom ämnet idrott. Urvalet gjordes genom en artikelsökning och uppföljning av referenser. Resultatet visar på att idrotten i skolan inte är jämställd. Pedagogiken, innehållet och förväntningarna har utgångspunkten i det maskulina. Det finns en medvetenhet att undervisningen inte är jämställd även hos lärare men det brister i kunskap och insikt hur detta ska bemötas. Studiens visar på att lärare behöver utbildning och utrymme för reflektion. För att uppnå en förändring behöver flickorna inkluderas på ett strukturerat sätt som samtidigt intar ett kritiskt perspektiv.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)