Självkänsla i förskoleåldern : En studie av förskolepedagogers arbete med barns självkänsla

Detta är en Kandidat-uppsats från Lärarhögskolan i Stockholm

Författare: Annelie Duhrin; [2008]

Nyckelord: Själv; Barn; Teori; Maslow; Erikson; Sommer; Förskola;

Sammanfattning: I denna uppsats har jag valt att studera självstärkande inslag i förskoleverksamhetens vardag och knyta an dessa till teoretiker som Erikson, Maslow samt Sommer. Undersökningen är baserad på tidigare forskning, ovan nämnda teoretiker samt en enkätundersökning. Enkätundersökningen genomfördes på en förskola med 16 pedagoger och kan därför ses som en grund för ett vidare forskningsarbete. Studien visade att det vanligaste sättet att stärka barnens självkänsla var att låta dem försöka själva innan de fick hjälp av någon vuxen, uppmuntra dem att försöka på nytt samt att ge positiv respons när de lyckades. Jag fann av svaren flest anknytningar till Maslow samt Sommer, endast några inslag kunde knytas till Erikson. In this examination I’ve chosen to look at educationalists work procedures around children’s self-esteem and how to connect those procedures with theorists as Erikson, Maslow and Sommer. This examination is based on previous research, the theorists mentioned above and questionnaires. The questionnaires were carried out in a preschool with 16 educationalists and can therefore be seen as a base for future examinations. The study showed that the most common way of strengthen children’s self-esteem is to let them try by them selves before any help from an educationalist, encourage them to try again and to give them positive response whenever progress was made. Through the questionnaires I found only a few associations to Erikson but more to Maslow and Sommers.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)