Tillförlitlighet eller tillfällighet - En studie om aktierekommendationer

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Syfte: Undersöka hur stor andel av de aktierekommendationer som utfärdas för svenska aktiebolag som visar sig vara goda råd, ett år efter publiceringsdatum. Vidare analyseras ifall det råder någon specifik skillnad mellan köp- och säljrekommendationer. Metod: Kvantitativ studie med deduktiv ansats. Insamlade aktierekommendationer analyseras för att beräkna en eventuell abnormal avkastning. Resultaten testas genom statistiskt z-test och binärvalsregressionsanalys, för att utreda vilka faktorer som påverkar sannolikheten för att rekommendationen är ett gott råd. Teoretiska perspektiv: Studien utgår från den effektiva marknadshypotesen, CAPM samt tidigare forskning. Empiri: Kvantitativ data har samlats in för att undersöka aktiekurser och aktierekommandationer för aktiebolag noterade på NASDAQ OMX Large Cap och Mid Cap. Slutsats: Det går inte att bevisa att aktierekommendationer är goda råd i mer än hälften av fallen. Avseende köp- och säljrekommendationer påvisades skillnader, där köprekommendationer oftast visade sig vara goda råd, medan säljrekommendationer inte visade sig vara det. Bolag som handlas på Mid Cap är, likt köprekommendationer, även de oftast vara goda råd.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)