Flickor och mobbning i förskolan : En intervjustudie med sex pedagoger i förskolan

Detta är en M1-uppsats från Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

Författare: Emma Edling; Per Samuelsson; [2012]

Nyckelord: Bullying; Girls; Preschool; Förskola; Flickor; Mobbning;

Sammanfattning: Syftet med den här studien var att undersöka vilka uppfattningar ett antal pedagoger har kring mobbning mellan flickor i förskolan. Med uppfattningar menar vi om pedagogerna i förskolan anser att det försiggår mobbning mellan flickor och om de har några erfarenheter kring ämnet. De data som vi använt oss av har varit tidigare forskning inom detta område. För att inhämta vår information har vi utfört intervjuer med sex pedagoger på två olika förskolor i Norrland. Informationen från våra intervjuer har sedan behandlats och analyserats. Resultatet av intervjuerna påvisade att de flesta pedagoger direkt eller indirekt medger att mobbning mellan flickor kan vara svårare att upptäcka än mellan pojkar, detta menar de beror på att flickors mobbning är mer subtil. En av pedagogerna beskriver hur ett barn som känner sig trängd av andra barn söker ögonkontakt med en vuxen, vilket pedagogen menar är ett tecken på mobbning. Av resultatet framkommer också att två av pedagogerna har erfarenhet av mobbning mellan flickor, medan de andra pedagogerna ger något otydliga svar. De har erfarenhet av barn som blivit felbehandlade, men de inte kan ge någon konkret definition på begreppet mobbning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)