En väg till att minimera felaktigheter vid ansökan om bygglov : En jämförelse mellan olika kommuner avseende hur bygglovsprocessens första del kan förbättras genom bygglovshandläggare respektive sökande

Detta är en M1-uppsats från Karlstads universitet

Sammanfattning: Att söka bygglov kan uppfattas som en komplicerad process för privatpersoner som inte är insatt i bygglovssökandet, därför har rapporten ett mål med att utföra en del undersökningar för att finna nya lösningar som kan implementeras och minska andelen icke kompletta ärenden. Denna rapport riktar sig också på bristerna i bygglovsprocessens första skede samt hur det går att åtgärda dem genom att till exempel identifiera problemen och därefter förbättra respektive del.Studien grundar sig på att gå in på detalj såsom de olika kommunikations tillvägagångssätt för respektive kommun. Vi kommer även att undersöka på ifall informationen som ges av kommuner är tillräckligt samt lättillgängligt för sökande.Skrivandeprocessen som har använts för att utföra denna fallstudie har byggts på kvantitativ forskningsmetod då vetenskapliga artiklar, litteraturstudie, enkätundersökning användes. Utöver detta ingick en kvalitativ forskningsmetod genom intervjuer via Teams med olika bygglovschefer och bygglovhandläggare från respektive kommun.Resultatet består av besvarade enkäter som delades ut till både bygglovssökande och bygglovhandläggare i respektive kommun som ingår i studien. Kommuner som ingår i studien är Karlstad, Eskilstuna och Surahammars kommun. De besvarade enkäterna har formulerats på ett sätt för att kunna redovisa data i olika figurer såsom diagram och tabeller, vilket i sin tur ger en tydlig bild över de oklarheter som uppstår vid ansökan.Utifrån arbetets resultat har det visat sig att det som var mest problematiskt för bygglovssökande var kontrollplanen. Det upplevdes som den svåraste handlingen att få tag på och skicka komplett. Åtgärd till det är att ge möjlighet för sökande att få en liknande komplett bygglovsansökan som de kan ladda ner ifrån kommunhemsida vilket kan användas som en jämförelse. En lagändring eller förtydligande ifrån Boverkets hemsida är också en lösning då alla tre kommuner har hämtat exakt information och även behövt göra tillägg med information, beskrivningar och exemplar.Förtydligande av exempelritningar samt hemsidan är också en lösning för att underlätta för sökande genom att göra innehållet mer lättförståeligt. En text på hemsidan som upplyser om att väntetiden blir kortare vid en korrekt bygglovsansökan var också en lösning och dessutom att förbättra kommunikationen mellan handläggare och sökanden så att det blir mer lättillgängligt att nås via e-post, telefon och även fysiska möten vid frågor.En annan lösning som ficks fram från resultatet var att en spalt med handläggarens kontaktuppgifter för att få direkt kontakt och på så sätt förbättra kommunikationen mellan sökande och handläggaren gällande oklarheter och frågor.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)