Förskolans nya grind : utveckling av grind till förskolan

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

Författare: Amalia Ericsson; [2012]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Detta projekt bygger på ett samarbete med Group perimeter protection AB som är en del av Gunnebos koncern. GPP levererar områdesskydd och bland dessa grindar och staket till förskolan. Samarbetet har resulterat i utvecklingen av en säker och brukarvänlig grind till förskolans utomhusmiljö. Projekt syftar till att utveckla en nytänkande användarvänlig utomhusgrind till förskolan. I dag är förskolans säkerhet ett omdiskuterat ämne i media och inom förskolan, vilket resulterat i att regeringen har tillsatt en utredning för att komma till rätta med vart det brister? Innan den utredningen gett några svar, utgår vi ifrån observationer i vardagen. Det har visat att grinden är något som ofta lämnats olåst. Till detta finns en rad olika förklaringar. Däribland: konstruktioner som inte fungerar som tänkt, dåligt underhåll, moraliska aspekter hos föräldrar, en överbelastad arbetssituation med ökat ansvar hos förskolelärare och en utomhusmiljö som inte är anpassad till dagens förskolas verksamhet. Det finns inga egentliga standarder för hur en grind skall utformas för att vara säker förutom ett antal direktiv som man bör ta i beaktning. Dagens befintliga förskolegrindar runt om i Sverige har visat sig vara ett underprioriterat ämne och det finns tydliga brister i underhåll. Vems är då egentligen ansvaret? Vem ser till barnens bästa? Och hur skapar men en säker men kreativ förskola för att anpassa sig till dagens förskolas pedagogiska tänk kring utomhusmiljön?Dagens förskolegrindar ser i princip likadana ut och få förändringar har skett sen tiden för 70-talet. Det är svårt att skilja konkurrenterna åt och få har riktat sig mot användarna av produkten: föräldrar och förskolelärare. Den nya grinden utgår ifrån användarnas åsikter och tankar kring produkten. Resultatet blev en nytänkande och välkomnande grind som tydligt visar vägen in till förskolans verksamhet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)