Att lära sig dansen i arbetsalliansen : En kvalitativ skildring av en personalgrupps sociala interaktioner inom en stödverksamhet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbete

Sammanfattning: Det är viktigt att personalgrupper inom behandlings- och stödverksamheter präglas av positiva sociala interaktioner och lyckade ritualer för att uppfylla funktionalitet och effektivitet. Brist på positiva sociala interaktioner och lyckade ritualer riskerar att skapa en personalgrupp som präglas av oenighet och konflikter. Studien syftar således till att undersöka hur sociala interaktioner i en personalgrupp inom en stödverksamhet inverkar på det dagliga arbetet. Studien syftar även till att undersöka hur en positiv och funktionell personalgrupp skapas genom samspel mellan gruppmedlemmarna. Vidare diskuteras relationen mellan personalgruppens funktion och klienterna. Studien baseras på en kvalitativ forskningsmetod som omfattar fem intervjuer med personal inom en stödverksamhet. De teoretiska utgångspunkterna som används vid analys är Collins teori om sociala interaktioner och Bions gruppteori. Studiens resultat visar att personalen benämner olika faktorer som viktiga för en funktionell personalgrupp och att de även har delade meningar och känslor för personalgruppens funktion. Vidare visar studien att personalgruppen inom den studerade verksamheten inte arbetar enhetligt eller utifrån någon specifik teori eller metod. Detta kan således vara ett resultat av att gruppen präglas av misslyckade ritualer och mindre bra sociala interaktioner.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)