Vila och återhämtning för de äldre barnen i förskolan - En studie kring förskolepersonalens syn på behovet av vila och återhämtning och ideala föreställningar

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Sammanfattning: Blir de äldre barnen erbjudna vila och återhämtning på förskolan? Hur ser praktiken egentligen ut? Vår studie utgår från förskolepersonalens perspektiv på behovet av de äldre barnens vila. Syftet med vår studie var att ta reda på hur förskolepersonalen ser på behovet av vila och återhämtning. Vi vill undersöka om de äldre barnen erbjuds det på förskolan och isåfall hur, samt hur miljön påverkar detta. Våra frågeställningar är; hur blir de äldre barnen i förskolan erbjudna vila/återhämtning? Hur ser förskolepersonalen på barns behov av vila i förskolan? Och vilken betydelse har miljön för barns vila och återhämtning? Empirin har samlats in genom en kvalitativ metod där vi genomförde 10 individuella intervjuer med förskollärare och barnskötare från två olika förskolor i Skåne. Materialet analyserades utifrån det salutogena hälsoperspektivet och omsorgs och lärandeperspektivet, educare.Resultatet av studien visar på att där finns många olika problem kring barnens vila och återhämtning i förskolan. Trots att många av pedagogerna som blev intervjuade själva berättade hur viktig vilan är för barnen så önskade de också att de kunde erbjuda vilan på ett bättre sätt. Ingen av de två olika förskolorna erbjöd pedagogerna någon utbildning eller fördjupning inom barns vila och återhämtning utan det hänger helt på pedagogernas eget intresse. Ett av problemen kring vilan är att den ofta ligger planerad samma tid som pedagogerna har sina raster. Detta gör att vilan inte går att erbjuda i olika former utan sker ofta i samma form varje dag. På de båda förskolorna var läsvila den vanligaste formen. Ljudnivån är ett annat problem som gör både barn och pedagoger trötta. Även fast planeringen av miljön är väl genomtänkt och där är olika rum i rummet så kvarstår ljudnivån. Flera pedagoger ser därför lokalerna som något som begränsar planeringen av vilan. Tillgång till flera rum där det går att stänga en dörr om sig hade gjort att en vilo miljö hade kunnat byggas upp och vara bestående där barnen kunnat vila även utanför den planerade vilan senare på dagen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)