Tredje årets gymnasieelevers inställning till och åsikter om blodgivning

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

Sammanfattning: Bakgrund: Sjukvården är i ständigt behov av blod och bloddonation har under senaste åren minskat. En viktig uppgift för blodcentraler är att rekrytera nya blodgivare. Forskning på gymnasieelevers inställning till blodgivning saknas. Syfte: Att undersöka gymnasieelevers inställning till blodgivning och deras anledningar till att donera och att inte donera. Könsskillnader ska också utredas. Syftet är också att utreda vad dem vet om blodgivning. Metod: Etthundra fyrtiofem gymnasieelever från Uppsala och Stockholm besvarade en enkät inriktad på bloddonation. Resultat: Endast 22,1% visste vad som krävdes för att donera blod. Majoriteten av gymnasieeleverna ansåg att det var bra med bloddonation. Hälften ville donera blod (52,4%). Den främsta anledningen att donera blod var att vilja hjälpa andra. Stick- och blodrädsla var den främsta anledningen till att inte donera blod. Främsta anledningen att inte donera blod för männen var ointresse (21,8%). Medicinska skäl var en viktig anledning för kvinnor att inte donera blod (19,1%). Slutsats: Kunskapen hos gymnasieelever angående bloddonation är bristfällig. Gymnasieelever anser att bloddonation är bra. Gymnasieelever vill donera blod för att hjälpa andra, och väljer att inte donera blod på grund av att de har stickrädsla och är rädda för blod. Anledningar till att donera blod är liknande mellan män och kvinnor, medan anledningarna till att inte donera blod har stor spridning. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)