En-till-en i Kairo, Egypten Lärarnas upplevelser av de potentialer och utmaningar som finns i en-till-en i deras arbete på internationella skolor i Kairo, Egypten.

Detta är en Master-uppsats från Institutionen för tillämpad informationsteknologi

Författare: Insiya Galely; [2016-09-14]

Nyckelord: Lärande; en-till-en; Egypten; informationsteknologi;

Sammanfattning: I denna studie studeras sju lärares upplevelser av att jobba med en-till-en på internationella skolor i Kairo, Egypten. Studien har som syfte att undersöka vilka potentialer och utmaningar som finns med en-till-en. Studien är en kvalitativ studie med utgångspunkt från det fenomenologiska perspektivet där lärarnas upplevelser utgör själva data. Djupintervjuer gjordes för att samla in lärarnas erfarenheter och upplevelser. Studiens resultat visar på både tydligt identifierade utmaningar och potentialer men även motsägelsefulla. Tydliga utmaningar som upplevs av lärare är tidsbristen samt brist på social etikett bland eleverna. Potentialer med en-till-en var ett ökat varierat lärande med önskade arbetsformer som kollaborativt lärande och ökad kreativitet. Egyptens digitala utveckling ligger ett par steg efter den västerländska och det upplever lärare både som en potential och en utmaning. Ur intervjuerna framkom även att lärarna sällan använder begreppet en-till-en även om man vet vad det är, istället är man mer bekväm med att använda digitala verktyg som referens till en-till-en lösning. Att många lärare har väldigt skilda upplevelser av en-till-en kan bero på hur digitala verktyg har integrerats i skolorna. Det saknas ett helhetsperspektiv som innefattar att skolledning, lärare och andra skolaktörer har gemensamma mål och objektiv med vad man vill uppnå med en-till-en i undervisningen. Utöver det finns det tydliga socio-ekonomiska, politiska och kulturella faktorer som påverkar Egyptens skolväsende vilket också påvisar varför lärarna har inkonsekventa upplevelser av samma fenomen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)