Pandemin skapar förändring : En kvantitativ enkätstudie om pandemins påverkan på sista års gymnasieelever från Sverige och Serbien

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: Syfte:​ Syftet med studien har varit att undersöka pandemins påverkan på sista års gymnasieelever från Sverige och Serbien. I undersökningen studeras faktorer som elevernas vardagsrutiner, distansstudier, framtidssikter, sociala faktorer, tillhörighet samt tillit. Utifrån detta har det genomförts en jämförelse mellan Sverige och Serbien. ​Teori:​ De teoretiska perspektiven som i studien behandlas är begreppen Tillit, Fara & Risk utifrån Anthony Giddens (1996) samt begreppet Tillhörighet utifrån Vanessa May (2013). ​Metod:​ En kvantitativ metod har i studien tillämpats med enkäter som insamlingsmetod för empiriskt material. Datan har analyserats genom Univariat- och Bivariat analys. Studien är inte generaliserbar eftersom det i hänvisats ett snöbollsurval. ​Resultat:​ Resultatet är omfattande och har visat att vissa faktorer påverkat eleverna från Sverige i större utsträckning och andra faktorer eleverna från Serbien i större utsträckning. ​Slutsats:​ Det har genom studien påvisats att eleverna från respektive land har påverkats i varierande grad. Sista års gymnasieelever från Sverige och Serbien har påverkats negativt vid majoriteten faktorer som undersökts i studien till följd av pandemin COVID-19. Eleverna från Sverige har i större utsträckning påverkats negativt när det gäller deras framtidsplaner, men även har deras vardag i större utsträckning påverkats negativt. Studien visar även att de har mindre tillförlitlighet för myndigheterna. Däremot har eleverna från Serbien i större utsträckning påverkats negativt vid sociala faktorer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)