Att blogga för att synliggöra lärande

Detta är en C-uppsats från

Författare: Daniela Mathiasson; [2011]

Nyckelord: Blogg; förskoleklass; IT; digital dokumentation;

Sammanfattning: SyfteSyftet med uppsatsen är ta reda på hur man genom att arbeta med IT kan underlätta barns lärande. Genom attföreslå och testa ett arbetssätt vill jag se hur man genom att arbeta med dokumentation med hjälp av IT kanhjälpa barn att se sitt eget lärande.Frågeställning Hur kan IT hjälpa barnen att kommunicera vad de har lärt sig?o Hur kan användning av en blogg leda till att barns lärande underlättas?Metod och materialFör att besvara frågeställningen genomfördes ett experiment med en blogg som grund. Experimentetgenomfördes i en förskoleklass med barn i åldern 5-6 år. Resultatet analyserades sedan utifrån tidigare forskningsom går att koppla till ämnet.ResultatBloggen visade sig underlätta såväl dokumentation som lärande. Resultatet presenteras och analyseras efter demånga teman som återfinns i blogginläggen och som har relevans för läraryrket och för verksamheten i förskolaoch skola.Betydelse för läraryrketAtt experimentet genomfördes parallellt med den ordinarie verksamheten i en förskoleklass och med direktkoppling till denna gör att vi tydligt kan se relevansen för läraryrket. Resultaten visar hur och varför en bloggsom dokumenterande verktyg kan användas i förskola och skola. Samtidigt har även informations- ochkommunikationstekniken betydelse för läraryrket, i en tid när lärare utbildas genom bland annat PIM, praktisktIT- och mediekompetens.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)