SPÄDBARNSOBSERVATION : - erfarenheter av betydelse för psykoterapeutiskt arbete

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Umeå universitet/Psykoterapi

Sammanfattning: För att hitta en svensk motsvarighet till infant observation, eller naturalistic infant observation, har jag genomgående i denna studie använt begreppet spädbarnsobservationer. Begreppet refererar till Tavistockklinikens spädbarnsobservationer av barn, nyfödda upp till två och ett halvt års ålder. Syftet med studien har varit att utforska, undersöka och beskriva en spädbarnsobservation enligt Tavistockmodellen i ljuset av Sterns teori. Det är ofrånkomligt och har förefallit ytterst viktigt att beskriva och benämna mina egna upplevelser, erfarenheter och inställning till spädbarnsobservation. Samt att tolka och analysera dess eventuella betydelse för min kunskaps- och professionsutveckling i psykoterapeutiskt arbete som psykoterapeut. Studien är en kvalitativ studie, baserad på observation av ett nyfött barn upp till 1 ó års ålder samt dess relation till sin mor, far och syskon. Observationsmaterialet skrevs ned efter vart och ett av observations- tillfällena. Materialet analyserades genom Burnard´s (1991) stegvisa process De identifierade huvudrubrikerna är 1) Barnets utvecklingslinje 2) Förälderns utvecklingslinje 3) Samspelsutvecklingen 4) Min observatörsroll. Empirin belyses genom D. N. Sterns självutveckling. Spädbarnsobservationen var en enormt lärorik process. Klinisk kunskap om ett barns normal-utveckling är av stor betydelse. Vidare har min egen neutralitet och omedveten kommunikation betytt mycket för vidare psykoterapeutiskt arbete. Önskemål finns att genomföra fler spädbarnsobservationer för att bekräfta eller dementera erfarenheterna från nu gjord observation.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)