Språkutveckling för flerspråkiga barn i förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

Sammanfattning:   Syftet med denna uppsats är att undersöka hur förskolepedagoger resonerar om och arbetar med flerspråkiga barns språkutvecklingen kopplat till modersmålet bland flerspråkiga barn.   I den forskning jag använda en kvalitativ metod. Jag utfört studien genom att undersöka tre olika förskolor i Malmö. För att få olika perspektiv intervjuade jag totalt fem förskollärare. Denna undersökning grundar sig på det sociokulturella synsättet, en teori som påstår att barns lärande sker genom social interaktion och kommunikation med sin omgivning. Enligt detta perspektiv, får barnen utveckla sina språkförmågor genom att delta i kommunikativa och sociala sammanhang (Säljö, 2014).    Enligt slutsatserna av min undersökning, var inställningarna till språkutvecklingen hos flerspråkiga barn jämförbara bland förskollärarna som jag intervjuade. De ansåg att flerspråkighet i förskolan är gynnsamt för både individen och samhället. De använde även liknande metoder och strategier för att främja språkutvecklingen hos flerspråkiga barn. Resultaten vittnade också om att ett samarbete mellan förskolan och hemmet kan ha en positiv inverkan på barnens språkutveckling. Dessutom, visade resultaten att en pedagog med kunskap om flera språk kan vara en fördel för flerspråkiga barns modersmål i förskolan. Förskollärarna som jag intervjuade visade engagemang och såg det som en utmaning att främja språkutvecklingen hos flerspråkiga barn och hade en positiv inställning till det.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)