Att hantera elevernas olikheter och inlärningssvårigheter i samband med matematikundervisning för vuxna

Detta är en C-uppsats från

Författare: Gunilla Adelbrun; [2010]

Nyckelord: Olikheter; inlärningssvårigheter; motivation; bedö;

Sammanfattning: Av resultat på basis av min undersökning kan man konstatera att det finns många olika orsaksförklaringar tillelevernas inlärningssvårigheter. Under intervjuerna pekar lärarna framförallt på elevernas höga frånvaro ochbristande grundkunskaper i matematik samt bristande kunskaper i både det svenska och matematiska språket. Denoterar även att elevens motivation och vilja är en betydelsefull drivkraft att läsa och prestera. Lärarna påKomvux har funnit ett sätt att hantera de flesta elevernas olikheter, deras olika behov och svårigheter. De kallardet för ett "botemedel mot allt ont". Det handlar om formativ bedömning som är ett bra hjälpmedel att lösa deflesta elevernas problem i deras lärande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)