Sociala berättelser och seriesamtal - erfarenheter från en förskoleklass/Social Story and Comic Strip Conversations - Experiences from a Pre School

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

Författare: Ulla Jansson; Camilla Olsson; [2006]

Nyckelord: Sociala berättelser; Seriesamtal;

Sammanfattning: Vårt arbete är ett utvecklingsarbete som vi genomfört i två förskoleklasser. I en tidigare kurs i vår utbildning kom vi i kontakt med två metoder "sociala berättelser och seriesamtal" som används inom neuropsykiatrin till personer med Autism,Asbergers syndrom, AD/HD 0sv. Det är skrivna och ritade små berättelser som förklarar både barnets beteende samt hur andra tänker och känner. Metoderna används för att arbeta bort ett oönskat beteende eller träna barnet i olika sociala sammanhang. Det visuella stödet i berättelserna tydliggör händelser och på så sätt skapar meningsfulla sammanhang för barnet. Syftet med vårt arbete var att undersöka i vilka pedagogiska situationer sociala berättelser och seriesamtal kan användas med barn som går i förskoleklass och som är i behov av ett mer konkret stöd. Vi gjorde ett antal sociala berättelser och seriesamtal utifrån våra observationer av barnen samt genom samtal med personalen.Vi kom fram till våra slutsatser genom att observera hur metoderna fungerade och vår utvärdering av dem.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)