Att kommunicera sitt varumärke via en logotyp - en förnyelse av Norrköpings Auktionsverks logotyp

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för teknik och naturvetenskap; Tekniska högskolan

Författare: Louise Erdman Sund; [2009]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Den här undersökningen belyser hur Norrköpings Auktionsverks image ser ut och vad som kan göras för att deras grafiska profil ska överensstämma bättre med den. Genom att skicka ut en enkät till auktionsverkets kunder samlades åsikter och attityder kring företaget och deras nuvarande grafiska profil. Utifrån enkäten kunde man utläsa att kunderna förknippar Norrköpings Auktionsverk med professionalitet, tradition, seriositet samt förtroendeingivning. Många tyckte dock att logotypen kunde utvecklas till något mer än bara typografi och att man tydligare borde visa att man arbetar med äldre och antika föremål. Idag använder sig företaget av en logotyp utformad på 1990- talet, som innehåller företagsnamnet skrivet i en vinröd färg, samt ett horisontellt streck som löper längs textens överkant. Med utgångspunkt i resultatet av enkätundersökningen omarbetades den nuvarande logotypen till ett nytt förslag som grundar sig i kundernas tankar och åsikter om företaget och dess varumärke.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)