Att upptäcka och förändra elevers vardagsföreställningar om Newtons lagar : Fysiklärares erfarenheter gällande elevers föreställningar kring Newtons lagar samt fysiklärares arbetssätt att hantera elevers svårigheter att förstå Newtons lagar.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för fysik och elektroteknik (IFE)

Sammanfattning: I denna undersökning diskuteras vanliga vardagsföreställningar som elever har kring Newtons lagar men undersökningen tar också sikte på hur lärare märker och upptäcker elevers eventuella vardagsföreställningar samt lärares eventuella strategier för att motverka dessa. Undersökningen genomfördes genom kvalitativa intervjuer med 7 lärare på 3 gymnasieskolor varav en lärare hade med sig en lärarstudent. I undersökningen kommer det fram att lärare är väl medvetna om elevers vardagsföreställningar och att dessa går att identifiera i den presenterade litteraturöversikten. Lärarna har ett flertal olika sätt att märka elevers vardagsföreställningar kring Newtons lagar men den mest förekommande i den här undersökningen var i samband med att elever räknade uppgifter. Dessutom diskuterade eleverna sina tankar och på så sätt kunde eventuella vardagsföreställningar komma fram i ljuset. När det kommer till lärares strategier att motverka elevers vardagsföreställningar och rentav ersätta dessa med en konceptuell förståelse av Newtons lagar så varierade dessa. Flera lärare var överens om att laborationer och demonstrationer var ett bra verktyg för att nå en konceptuell förståelse men framförallt var ett sunt och gott klassrumsklimat av stor vikt för att lärande skall kunna ske.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)