Sökning: "Vardagsföreställningar"

Visar resultat 1 - 5 av 42 uppsatser innehållade ordet Vardagsföreställningar.

  1. 1. Undervisning av evolutionsteorin : En studie om vanligt förekommande missförstånd och pedagogiska strategier för att främja elevers begreppsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Erika Alfsson; [2024]
    Nyckelord :Conceptual understanding; Everyday concepts; Evolution; Misconceptions; Pedagogical strategies; Begreppsförståelse; Evolution; Missuppfattningar; Pedagogiska strategier; Vardagsföreställningar;

    Sammanfattning : Several studies have shown that many students have misconceptions and everyday concepts about evolution that prevent them from learning the theory of evolution. Previous research has also shown that biology teachers are not always aware of students’ difficulties or design education that challenges students’ conceptual understanding of evolution. LÄS MER

  2. 2. Elevers lärande av ekologiska begrepp i grundskolan : Jämförelse av begreppsinlärning mellan begreppskort och instuderingsfrågor

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för biologi och miljö (BOM)

    Författare :Angela Freij; [2023]
    Nyckelord :begreppskort; instuderingsfrågor; ekologiska begrepp; vardagsföreställningar; alternativa föreställningar;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att jämföra två olika sätt att lära in begrepp. Elevgruppen som deltar i undersökningen delas in i två grupper och får arbeta med antingen instuderingsfrågor eller begreppskort. Eleverna som deltar i undersökningen går i nionde klass och alla över 15 år. LÄS MER

  3. 3. Svenska gymnasieelevers uppfattningar om storlek och avstånd i universum

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Fysiska institutionen; Lunds universitet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Karolin Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Astronomy; Misconceptions; Educational Research; Science Education; High School Students; Physics and Astronomy;

    Sammanfattning : This study aims to investigate how students in Swedish upper secondary school conceptualize sizes and distances of some astronomical objects, such as planets and stars, as well as the students’ general knowledge of the objects themselves. The study uses a constructivist framework and explores how well the students’ conceptions match the scientific facts and definitions, and what misconceptions and alternative conceptions they hold. LÄS MER

  4. 4. Vardagsföreställningar om begreppet kraft hos gymnasieelever : En studie med kvantitativ och kvalitativ undersökning i gymnasieskolan

    L3-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för fysik och elektroteknik (IFE)

    Författare :Ibrahim Alo; [2023]
    Nyckelord :Pedagogiska teorier; vardagsföreställningar; uppfattningar; kraft; undervisningsmetoder; gymnasieskolan; Newtons lagar.;

    Sammanfattning : I detta examensarbete har en studie genomförts om vilka vardagsuppfattningar som finns bland gymnasieelever innan de studerar rörelselagarna, och om dessa uppfattningar kommer att försvinna efter att de studerat kraft och rörelse i skolan. En enkät bestående av 6 frågor utan lösningsalternativ genomfördes på en grupp elever i två olika skolor. LÄS MER

  5. 5. Att upptäcka och förändra elevers vardagsföreställningar om Newtons lagar : Fysiklärares erfarenheter gällande elevers föreställningar kring Newtons lagar samt fysiklärares arbetssätt att hantera elevers svårigheter att förstå Newtons lagar.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för fysik och elektroteknik (IFE)

    Författare :Jonas Brink; [2023]
    Nyckelord :Vardagsföreställningar; lärare; fysik; Newtons lagar; föreställningar; svårigheter.;

    Sammanfattning : I denna undersökning diskuteras vanliga vardagsföreställningar som elever har kring Newtons lagar men undersökningen tar också sikte på hur lärare märker och upptäcker elevers eventuella vardagsföreställningar samt lärares eventuella strategier för att motverka dessa. Undersökningen genomfördes genom kvalitativa intervjuer med 7 lärare på 3 gymnasieskolor varav en lärare hade med sig en lärarstudent. LÄS MER