Elevers synpunkter om grammatikundervisning i ämnet italienska som modersmål

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Författare: Nicola Parente; [2022]

Nyckelord: grammatik; grammatikundervisning; skriva; tala;

Sammanfattning: Modersmålets grundläggande struktur, ordbildning och meningsbildning på modersmålet, uttal, betoning, satsmelodi och ulika uttalade variationer av modersmålet, allt i jämförelse med svenskan: allt detta står i kursplanen centrala innehåll för modersmål (Skolverket, 2011). Grammatikundervisning anses vara av många modersmålslärare ett svårt moment av lektionen. Orsakerna är olika men problemet är gemensamt: hur ska man bäst lära ut språkets struktur till eleverna. I denna studie undersöks fyra elevers synpunkter om grammatikundervisning i ämnet italienska som modersmål. Syfte med detta är att öka mina kunskaper om grammatikundervisnings svårigheter utifrån elevernas perspektiv. Studiens teoretiska grund är Gees diskursteori som är en förklaringsmodell på hur språket funkar. Resultatet visar att de intervjuade elever anser inte grammatikundervisning som en nödvändig del av modersmål men, tvärtom, som onödigt för att lära sig språket. eleverna tänker att kommunikationen kan funka utmärkt trots brist på grammatiska kunskaper. På denna övertygelse baserar eleverna deras bedömning av grammatikundervisning som inte betydelsefull. Den enda koncession som ges gäller behovet av grammatikkunnande för att kunna tala fint och rätt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)