Sales and Operations Planning : Major obstacles faced by complex manufacturing organizations in operationalizing a standard level process
Sammanfattning: Litteraturen om Sälj- & verksamhetsplanering (S&OP) är generellt sett samstämmig kring slutsatsen att en sådan process är överlägsen traditionell planering, där varje funktion planerar sin egen verksamhet. Men även om konceptet och möjliga fördelar är lätta att förstå, så har det visat sig svårt för många företag att operationalisera processen i verkligheten. Syftet med denna studie var därför att undersöka vilka stora hinder ett komplext tillverkande företag ställs inför vid operationaliserandet av en Sälj- & verksamhetsplaneringsprocess. För att fylla detta syfte så genomfördes en djup fallstudie på ett företag med ambitionen att operationalisera en standardprocess. Vidare gjordes en syntes av idag existerande mognadsramverk för processen, för att identifiera det mest passande ramverket för att diagnostisera en organisation och dess mognadsnivå. Genom att syntetisera litteraturen identifierades ramverket framtaget av Grimson och Pyke (2007) som det mest passande ramverket för att diagnostisera en organisation i den specifika kontexten. Vidare identifierades tre problemområden som i störst utsträckning hindrar operationaliserandet av en standardprocess: organisationens komplexitet, produktportföljskomplexitet samt IT-stöd. Denna studie bidrar till både utövare och forskare med vägledning för att framgångsrikt diagnostisera en organisations mognadsnivå inom processen, genom att identifiera och belysa de största hindren en komplex tillverkande organisation möter. För forskare påvisar detta att djupare forskning behövs inom vart och ett av dessa problemområden, och för företag och organisationer belyser denna studie vart resurser ska fokuseras för att möjliggöra ett framgångsrikt operationaliserande av en Sälj- & Verksamhetsplaneringsprocess.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)