När figurer och flingor skapar magi : en semiotisk analys av den visuella evolutionen hos maskotar påflingförpackningar

Detta är en M1-uppsats från Mittuniversitetet/Institutionen för naturvetenskap, design och hållbar utveckling (2023-)

Sammanfattning: Den här undersökningen syftar på att analysera utvecklingen avkaraktärer förekommande på flingförpackningar tillgängliga påmarknaden genom tiderna. Genom metoden semiotisk analys avden visuella framställningen av varje undersökt karaktär, ärhuvudfokuset för denna essä att svara på frågorna om vilkamönster framträder i porträtteringen av urvalet karaktärer ochvilka likheter och skillnader finns över tid. Samt hur dessakaraktärers design har förändrats historiskt för att anpassa sig tillkulturella trender och förändrade konsumentpreferenser.Studien kom fram till att flertalet paralleller kan dras mellankaraktärernas visuella utformning, samt att övergripande likheterfinns i deras valda illustrationsstil. Att varje designval i en karaktärsframställning fyller en funktion utöver estetik i att förmedlakaraktärens identitet. Samt för att kommunicera känslor såsomglädje och optimism för konsumenten att associera till karaktären,och i förlängning produkten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)