Sökning: "maskotar"

Hittade 4 uppsatser innehållade ordet maskotar.

  1. 1. När figurer och flingor skapar magi : en semiotisk analys av den visuella evolutionen hos maskotar påflingförpackningar

    M1-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för naturvetenskap, design och hållbar utveckling (2023-)

    Författare :Aya Alazam; Alexander Horvath; Kai Persson; [2023]
    Nyckelord :Karaktärer; maskotar; semiotisk analys; förpackningsdesign; frukostflingor;

    Sammanfattning : Den här undersökningen syftar på att analysera utvecklingen avkaraktärer förekommande på flingförpackningar tillgängliga påmarknaden genom tiderna. Genom metoden semiotisk analys avden visuella framställningen av varje undersökt karaktär, ärhuvudfokuset för denna essä att svara på frågorna om vilkamönster framträder i porträtteringen av urvalet karaktärer ochvilka likheter och skillnader finns över tid. LÄS MER

  2. 2. Design med avsikt : en inblick i maskotskräck

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Elliot Hallberg; [2023]
    Nyckelord :Maskotskräck; skräck; maskot; design;

    Sammanfattning : Maskotar har blivit ett smart sätt för företag att marknadsföra på ett roligare sätt. Spel är inget undantag. Studior använder karaktärer från sina spel som ansiktet utåt, något som även börjat dyka upp i indiescenen som kan vara en mycket konkurrensfylld plats. LÄS MER

  3. 3. Identitetskommunikation för ett län : Lyfta Blekinges kultur och historia med visuella maskotar

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för teknik och estetik

    Författare :Vera Björk; Daniela Barjosef; [2023]
    Nyckelord :Identity communication; mascots; cultural heritage; history; Identitetskommunikation; maskotar; kulturarv; historia;

    Sammanfattning : Identitetskommunikation är ett sätt för ett samhälle att berätta om sig själv och vad som finns att göra samt uppleva i deras samhälle. För att framföra identitetskommunikation för Blekinge skapade vi tre olika maskotar som är kopplade till VisitBlekinge, vilket är ett bolag som jobbar med besöksnäringen. LÄS MER

  4. 4. SJ och JR – en tvärkulturell jämförelse av tågföretags hemsidor i Sverige och Japan

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

    Författare :Henrik Wretenfelt; [2013-04-05]
    Nyckelord :japanska; kultur; information; hemsidor; tåg; design; struktur;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att analysera fyra tågföretags hemsidor (SJ, JR East, JR Central och JR West) från Sverige och Japan i relation till två teorier om kulturella skillnader för att se vilka eventuella skillnader i utformandet av hemsidorna som kan komma att finnas. Baserat på Würtz och Marcus och Goulds parametrar går det att se att hemsidorna skiljer sig åt vad gäller användandet av animationer; många på JR-företagens sidor, ej förekommande på SJ:s. LÄS MER