Sökning: "skräck"

Visar resultat 1 - 5 av 164 uppsatser innehållade ordet skräck.

  1. 1. En blandning av skräck och förtjusning : Ambulanspersonalens erfarenheter av certifieringsprocessen

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för omvårdnad

    Författare :Sandra Kyrk; Eva Näslund; [2023]
    Nyckelord :Ambulanspersonal; bedömning; certifiering; kvalitetssäkring; patientsäkerhet;

    Sammanfattning : Bakgrund: Ambulanssjukvården i Sverige är en verksamhet som är under ständig utveckling. Den avancerade akutsjukvården som ambulanssjukvården erbjuder har ökat kraven på ambulanspersonal. LÄS MER

  2. 2. En ekogotisk läsning av tre noveller av Daphne du Maurier

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Emma Lovisa Zels; [2022]
    Nyckelord :antropocentrism; Daphne du Maurier; De blå linserna; det kusliga; ekofobi; ekogotik; Fåglarna; gotisk litteratur; Äppelträdet;

    Sammanfattning : Denna kandidatuppsats utforskar de tre skräcknovellerna ”Fåglarna” (1952), ”De blå linserna” (1959) och ”Äppelträdet” (1952) av Daphne du Maurier ur ett ekogotiskt perspektiv. Genom att använda begreppet ekogotik i kombination med teorier så som Simon C. LÄS MER

  3. 3. A Close Reading of Two Invisible Survival-Horror Characters: : A comparison between the Kaernk from Amnesia: The Dark Descent and the Walrider from Outlast

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för speldesign

    Författare :Ariana Morgana; Ricky Lilja; [2022]
    Nyckelord :character design; close-reading; enemy design; horror games; invisible enemy; survival horror; video games; Walrider; Outlast; Kaernk; Amnesia: The Dark Descent;

    Sammanfattning : This thesis looks at two invisible characters, the Kaernk from Amnesia: The Dark Descent and the Walrider from Outlast, to investigate how these characters are incorporated into and contribute to elements found within survival-horror games, and how their design affects the player. The thesis uses a close-reading methodology adapted for video-games to generate data used to first describe each of the characters and the scenario where they are first encountered, and later analyze and discuss the data, as well as compare the data from each character to one another. LÄS MER

  4. 4. Skräck från bok till bild

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Litteraturvetenskap

    Författare :Nicole Guldbrand; [2022]
    Nyckelord :Skräck; intermedial; adaptioner; adaption; Coraline; Neil Gaiman; Gaiman; Unheimliche; uncanny; horror; terror; barnlitteratur; barnbok; barnböcker; Fyhr; Freud; cosmic horror; cosmic; kosmisk; eldritch; Lovecraft; H.P Lovecraft; monster; andra världar; kusligt; kuslighet; obehagligt; obehag; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Denna kandidatuppsats undersöker hur skräck som motiv ter sig annorlunda när ett litterärt verk går från ett format till ett annat, via en komparativ granskning av Neil Gaimans barnbok Coraline (2002) och dess intermediala adaptioner. Granskningen görs utifrån ett narratologist perspektiv. LÄS MER

  5. 5. Skrik i survival horror spel : Den upplevda skillnaden mellan kvinnligt och manligt skrik

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Anna Granath; [2022]
    Nyckelord :Skräck; survival horror; ljud; spel; röster; skrik;

    Sammanfattning : Detta arbete kommer vara inriktat på personers upplevelser om skrik i ett survival horror-spel. Bakgrunden går igenom vad skräck och rädsla är, ljudets betydelse i spel och skräckspel, och sist om människan och vår inställning till röster och specifikt skrik. LÄS MER