Identitetskommunikation för ett län : Lyfta Blekinges kultur och historia med visuella maskotar

Detta är en Kandidat-uppsats från Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för teknik och estetik

Sammanfattning: Identitetskommunikation är ett sätt för ett samhälle att berätta om sig själv och vad som finns att göra samt uppleva i deras samhälle. För att framföra identitetskommunikation för Blekinge skapade vi tre olika maskotar som är kopplade till VisitBlekinge, vilket är ett bolag som jobbar med besöksnäringen. Maskotarnas syfte är att spegla länet och dess kulturarv till turister, med målgruppen barnfamiljer, och skapa engagemang för att besöka naturen och testa olika aktiviteter. Detta har vi gjort genom att skapa maskotar som kan användas på VisitBlekinges hemsida, annonser och inlägg på sociala medier där de förmedlar information eller uppmuntrar till deltagande av olika evenemang. Karaktärerna togs fram genom att jobba med HIPO och genom att samla in information om Blekinges kulturarv och historia som sedan kategoriseras i olika grupper. Utformningen av karaktärerna togs fram genom konceptarbete där olika färger och karaktärens kläder testades vilket slutligen ledde fram till slutresultatet. Därefter validerades arbetet genom att jämföra maskotarna med liknande maskotar och liknande arbete. Resultatet utmynnade i tre maskotar i en förenklad men realistisk design. Två av maskotarna har ett flertal kopplingar till Blekinge och en av maskotarna har färre kopplingar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)