Sökning: "samhällsorienterande ämnen"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden samhällsorienterande ämnen.

  1. 1. Utmaningar och behov av anpassningar för andraspråkselever inom samhällsorienterande ämnen – en kvalitativ studie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Zerina Salihovic; Hadzajlic Emina; [2024]
    Nyckelord :andraspråkselever; anpassningar; So-ämne; So-undervisning; språkutveckling; transspråk; stöttning; utmaningar; arbetsmetoder; sociokulturella perspektivet.;

    Sammanfattning : Denna studie fokuserar på lärarens anpassningar och vilka utmaningar de möter i sin undervisning med andraspråkselever i SO-undervisningen. Syftet med studien är att skapa förståelse och undersöka lärarnas perspektiv på arbetsmetoder för att främja andraspråkselever inom de samhällsorienterande ämnena. LÄS MER

  2. 2. Faktorer som kan påverka lärares SOundervisning och lärares inställning till ett ämnesövergripande arbetssätt i årskurserna F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sandra Smith; Anna Nilsson Kinberg; [2023]
    Nyckelord :Arbetssätt; didaktik; faktorer; förhållningssätt; genomförande; lärande; organisation; planering; samhällsorienterande ämnen; SO-undervisning; ämnesövergripande;

    Sammanfattning : I läroplanen för SO-ämnena för elever i årskurserna F-3 framgår det vilket stoff undervisningen ska innefatta. Vad som inte tydligt framgår är hur läraren ska planera, organisera och genomföra sin undervisning av läroplanens innehåll (Skolverket, 2022). LÄS MER

  3. 3. Språkutveckling i samhällsorienterande ämnen för elever med ett andraspråk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Dodona Veseli; Melinda Hodzic; [2021]
    Nyckelord :Andraspråk; andraspråkselever; samhällsorienterade ämnen; språkutveckling; språkutvecklande arbetssätt;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att ta reda på hur språkutvecklingen kan anpassas för elever med ett andraspråk inom de samhällsorienterande ämnen. Vi vill ta reda på hur SO-lärarens arbete kan gynna andraspråkselevers språkutveckling. LÄS MER

  4. 4. Läsning och läsundervisning i grundskolans senare år : Hur lärare och elever ser på läsning i NO och SO

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Isabella Skatz; [2020]
    Nyckelord :läsförståelse; läsundervisning; lässtrategier; stödstrukturer; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks hur lärare i naturorienterande och samhällsorienterande ämnen i grundskolans senare år arbetar med läsning och lässtrategier i undervisningen. Det ingår dessutom ett elevperspektiv i studien. LÄS MER

  5. 5. Andraspråksinlärning i en förstaspråkskontext : En kunskapsöversikt på vetenskaplig grund

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Elin Engdahl Krajnc; Josefin Pagon Elmstedt; [2020]
    Nyckelord :andraspråk; andraspråkselever; samhällsorienterande ämnen; språk och kunskapsutveckling; språkliga svårigheter;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt har varit att undersöka vad forskning säger om andraspråksinlärning i en förstaspråkskontext genom att besvara frågeställningen: Hur kan lärare utforma undervisningen inom de samhällsorienterande ämnena så att andraspråkselever ges möjlighet att utvecklas utifrån sina språkliga förutsättningar och behov? Kunskapsöversikten är baserad på vetenskaplig forskning och vi har funnit relevanta källor genom ämnesrelaterade sökningar i olika databaser. Kunskapsöversiktens resultat visar att det finns tydliga och väl underbyggda argument så som att modersmålet kan vara ett stöd vid inlärningen av ett andraspråk samt att interaktion mellan första- och andraspråkstalare gynnar språkutveckling. LÄS MER