Sökning: "samhällsorienterande ämnen"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden samhällsorienterande ämnen.
1. Utmaningar och behov av anpassningar för andraspråkselever inom samhällsorienterande ämnen – en kvalitativ studie
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)Sammanfattning : Denna studie fokuserar på lärarens anpassningar och vilka utmaningar de möter i sin undervisning med andraspråkselever i SO-undervisningen. Syftet med studien är att skapa förståelse och undersöka lärarnas perspektiv på arbetsmetoder för att främja andraspråkselever inom de samhällsorienterande ämnena. LÄS MER
2. Faktorer som kan påverka lärares SOundervisning och lärares inställning till ett ämnesövergripande arbetssätt i årskurserna F-3
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : I läroplanen för SO-ämnena för elever i årskurserna F-3 framgår det vilket stoff undervisningen ska innefatta. Vad som inte tydligt framgår är hur läraren ska planera, organisera och genomföra sin undervisning av läroplanens innehåll (Skolverket, 2022). LÄS MER
3. Språkutveckling i samhällsorienterande ämnen för elever med ett andraspråk
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med den här studien är att ta reda på hur språkutvecklingen kan anpassas för elever med ett andraspråk inom de samhällsorienterande ämnen. Vi vill ta reda på hur SO-lärarens arbete kan gynna andraspråkselevers språkutveckling. LÄS MER
4. Läsning och läsundervisning i grundskolans senare år : Hur lärare och elever ser på läsning i NO och SO
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : I denna studie undersöks hur lärare i naturorienterande och samhällsorienterande ämnen i grundskolans senare år arbetar med läsning och lässtrategier i undervisningen. Det ingår dessutom ett elevperspektiv i studien. LÄS MER
5. Andraspråksinlärning i en förstaspråkskontext : En kunskapsöversikt på vetenskaplig grund
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt har varit att undersöka vad forskning säger om andraspråksinlärning i en förstaspråkskontext genom att besvara frågeställningen: Hur kan lärare utforma undervisningen inom de samhällsorienterande ämnena så att andraspråkselever ges möjlighet att utvecklas utifrån sina språkliga förutsättningar och behov? Kunskapsöversikten är baserad på vetenskaplig forskning och vi har funnit relevanta källor genom ämnesrelaterade sökningar i olika databaser. Kunskapsöversiktens resultat visar att det finns tydliga och väl underbyggda argument så som att modersmålet kan vara ett stöd vid inlärningen av ett andraspråk samt att interaktion mellan första- och andraspråkstalare gynnar språkutveckling. LÄS MER