Val av Cookies : - En kvantitativ studie om förekomsten av privacy paradox och bounded rationality vid en användares val av cookies.

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Informationssystem; Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

Sammanfattning: Data räknas idag som en av världens värdefullaste resurser. I takt med att internet har blivit mer etablerat och utökat sina användningsområden, har insamlingen av information om dess användare ökat. Genom att använda sig av cookies kan företag analysera sina kunders vanor på internet och på så sätt tillgodose personligt riktad reklam och specialanpassade flöden. Tidigare studier visar att internetanvändare är oroliga över deras personliga integritet på nätet men att de inte tar åtgärder för att skydda den. Fenomenet kallas för privacy paradox och det finns rapporter som tyder på att detta fenomen inte är närvarande hos svenska internetanvändare. Studiens syfte är att undersöka om privacy paradox finns hos svenska internetanvändare och om fenomenet kan förklaras via en avsaknad av kunskap inom området, även kallat bounded rationality. Studiens datamängd samlades in via en internetbaserad enkät och analyserades utifrån studiens teoretiska modell som utgår ifrån det teoretiska ramverket Knowledge-Attitude-Behaviour(KAB). Univariat-, bivariat- och multivariat statistik användes för att beskriva datamängden och besvara forskningsfrågan. SmartPLS användes för att konstruera och analysera PLS-SEM modellerna som användes i den multivariata analysen. Det statistiska programmeringsspråket R användes vid den univariata och bivariata analysen. Resultatet visade att privacy paradox inte kunde fastställas i studiens datamängd. Det kunde även fastställas att datamängden påvisade en hög kunskap gällande cookies, vilket talar emot en förekomst av bounded rationality. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)