Lokalisering av emballagenedbrytning: En fallstudie vid Scania i Södertälje

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Luleå/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

Sammanfattning: I den hårda konkurrens som råder måste företag arbeta strategiskt för att minska sina kostnader och fortsätta vara konkurrenskraftiga. När det gäller kostnadsreduceringar inom logistik har vanligtvis inte emballagehanteringens bidrag till effektivisering av försörjningskedjan uppmärksammats. Det finns dock ett betydande samband mellan emballagehantering och logistikkostnader. Detta då logistikkostnaderna påverkas både direkt och indirekt av hur företag väljer att hantera och styra ett system för användning av emballage. Direkt påverkan uppkommer genom inköpskostnader och avfallshantering medan indirekt påverkan uppkommer genom paketering, fysisk distribution av emballage och kundkrav. Det system som krävs för att styra emballageflödet medför kostnader för interna och externa transporter, sortering, ergonomi, spårbarhet, lager, tvätt, reparation och layoutförändringar.

Denna studie har genomförts på Scania AB i Södertälje (Scania). Scania använder återanvändbart emballage och äger allt emballage som används för att försörja deras produktionsenheter med material. När materialet förbrukats i produktionen behöver emballaget brytas ned (demonteras, sorteras och paketeras) och eventuellt tvättas och repareras för att kunna skickas tillbaka till leverantören för återanvändning. På Scania finns ingen global standard för hur emballagenedbrytningen ska styras vilket har medfört att tillvägagångssättet skiljer sig mellan företagets olika produktionsanläggningar i världen. På Scania i Södertälje bryts emballaget i dagsläget på en central nedbrytningsenhet men många transporter och låg fyllnadsgrad har medfört att Scania ifrågasätter sitt sätt att styra systemet för emballagenedbrytning. En möjlighet för Scania är att undersöka möjliga lokaliseringsalternativ för nedbrytningsverksamheten som har potential att minska transporter och höja fyllnadsgrader och på så sätt effektivisera systemet.

Syftet med denna studie har därför varit att analysera flödet av emballage till dagens centrala nedbrytning samt studera om flödet kan effektiviseras för att uppnå kostnadsbesparingar genom omställning till decentraliserad nedbrytning. En jämförelse av transportkostnader, personalkostnader, hyreskostnader för yta och utrustning, avskrivningskostnader för utrustning samt en jämförelse av lastavstånd har gjorts mellan dagens centrala nedbrytning och scenariot för decentraliserad nedbrytning. Resultatet indikerar att decentraliserad nedbrytning på tre enheter kan vara fördelaktigt för Scania. De beräkningar som gjorts visar att besparingspotential finns trots de initiala investeringar som måste göras för decentraliserad nedbrytning. Det övergripande resultatet och den metod som använts i denna studie kan även vara tillämpbart för andra tillverkande företag vid liknande undersökningar. Företag som likt Scania har flera produktionsenheter och använder återanvändbart emballage kan därför dra nytta av studies resultat, att decentraliserad nedbrytning kan vara fördelaktigt ur ett flödes- och kostnadsperspektiv.

Scania rekommenderas att fortsätta utreda möjligheterna för decentraliserad nedbrytning. Innan beslut tas gällande lokalisering av emballagenedbrytning rekommenderas Scania att undersöka möjliga lokaler för nedbrytning eftersom det är en faktor utanför denna studies omfattning men är något som påverkar beslut gällande lokalisering. Scania rekommenderas även att utvärdera val av nedbrytningsmetod samt utreda vilken påverkan decentraliserad nedbrytning får på de interna transporterna av emballage inom respektive produktionsenhet.

  KLICKA HÄR FÖR ATT SE UPPSATSEN I FULLTEXT. (PDF-format)