Lärarnas roll i den sociala reproduktionen.

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

Sammanfattning: Social och kulturell bakgrund ska inte få begränsa elevers studie- och yrkesval. Trots detta är reproduktion av social klass ett väldokumenterat fenomen i skolan vilket vittnar om att social och kulturell bakgrund tillåts influera elevers studie- och yrkesval. Vi vet inte mycket om hur lärare arbetar med studie- och yrkesvägledning i sin undervisning för att inte låta elevers sociala eller kulturella bakgrund påverka deras studie- och yrkesval. Därför är studiens syfte att utveckla kunskap om detta. I studien genomfördes fem samtalsintervjuer med högstadielärare. Resultatet indikerar att lärarna inte verkar arbeta på ett sätt som fokuserar på att motverkar reproduktion av social klass. Resultatet indikerar istället att lärare arbetar för ökad likvärdighet inför studie- och yrkesval på andra sätt som inte motverkar reproduktion av social klass. Resultatet av studien indikerar att lärarnas ansvar behöver förtydligas samt att vissa ämnen verkar bättre lämpade för att inkludera studie- och yrkesvägledning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)