Degenerering - Uppsats om degenereringens innebörd och motverkan

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

Sammanfattning: Denna uppsats handlar om degenerering och är ämnad att undersöka vad degenerering innebär och hur man som företag kan förhindra degenerering. I uppsatsen presenteras varumärkes uppkomst, innebörden av degenering och åtgärder innehavaren av ett varumärke kan vidta för att förhindra degenerering. Ett varumärke är något som kan utformas på många olika sätt genom alltifrån tecken till ljud där det viktigaste är att kännetecknet har en särskiljningsförmåga. Uppkomsten av ett varumärke uppkommer genom en registrering eller inarbetning. Ett varumärke är något som tillför företag ett stort värde och har emellertid en hel del funktioner som är gynnsamma för företaget som äger rättigheterna. Detta är något som innehavaren bör ta vara på och inte gå miste om. Ett sätt att gå miste om detta är genom degenerering. Med det sagt är det viktigt att vara medveten om att ett varumärke kan degenereras. Detta ger i sin tur upphov till att undersöka innebörden av degenering och hur det kan förhindras. Innebörden av degenerering kan sägas vara relativt mångfacetterad. Men innebörden kan sammanfattas ur en innehavares perspektiv med att varumärket förlorar sin särskiljningsförmåga vilket resulterar i att varumärkesregistreringen hävs som i sin tur resulterar i att ensamrätten går förlorad med de konsekvenserna det för med sig. I fråga om hur degenerering kan förhindras är det viktigt att aktivt göra tydligt vem som står bakom kännetecknet. Detta görs genom att vara uppmärksam på varningssignaler och agera när ens varumärke används på ett sätt som kan resultera i degenerering av varumärket.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)