EN TEXTANALYTISK STUDIE OM HUR TERRORGRUPPEN ISLAMISKA STATEN SKILDRATS I SVENSK MEDIA

Detta är en Kandidat-uppsats från Stockholms universitet/Institutionen för mediestudier

Sammanfattning: ABSTRACT   Denna uppsats handlar om hur terrorgruppen Islamiska staten har skildrats i svensk media under fyra månaders tid mellan perioden augusti till november 2014. Det undersöks hur situationen för de människor som drabbats av terrorgruppens handlingar har skildras under dessa fyra månader. Det har också studerats i fall man kan urskilja de mediala strategier Islamiska staten har för att nå ut med sin propaganda? Metoden som används i uppsatsen är Van Dijks kritiska diskursanalys, metoden valdes för att kunna gå in djupare på vad texten förmedlar. Det empiriska materialet har utgjorts av 10 artiklar sammanlagt från Aftonbladet och Dagens Nyheters webbportal. I teoridelen och den tidigare forskningen så har det fokuserats på relationen medier och terrorism, om hur terrorister är beroende av media för att nå ut med sin propaganda, och de svårigheter det ofta innebär för journalister att rappotera inifrån konfliktområden.  Resultaten visade en tydlig och informativ skildring från svensk media. Och man kunde utläsa tydliga mediala strategier Islamiska staten har, främst används sociala medier för att rekrytera nya krigare och få ut sin propaganda. I slutsatsen konstaterades det att många av de begrepp som togs upp i teoridelen stämde väl överens med resultaten från denna studie, och att Islamiska statens handlingar fått och får enormt mycket uppmärksamhet i både sociala och traditionella medier.   Nyckelord:   Islamiska Staten, Terrorgrupp, Avrättning, Flykt, Sociala medier, Propaganda

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)