Hur fritidslärare arbetar, förhåller sig och motiverar sitt arbete med digitala verktyg i fritidshemmet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Sammanfattning: Syftet med vårt examensarbete är att undersöka hur fritidshemslärare använder digitala verktyg i verksamheten och hur det motiverar användandet. Studien har utförts utifrån ett kvalitativt metodval där fem intervjuer genomfördes på två olika fritidshem. Empirin analyserades sedan utifrån domesticeringsteorin som var arbetets teoretiska utgångspunkt. Vi utgick från begreppen Appropriering, Objektifiering och Inkorporeringen som la grunden för resultatets innehåll. Resultatet visade på att det finns olika åsikter kring hur mycket och hur ofta digitala verktyg ska förekomma i verksamheten. Även tillgängligheten av digitala verktyg varierade. När det kommer till vilka digitala verktyg som användes var ett av de gemensamma digitala verktygen på båda fritidshemmen iPads. Fritidslärarna behövde även förhålla sig till elevernas egna digitala verktyg, vilket var digitala klockor och mobiltelefoner. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)