Sälj din själ till Kent : En studie om fans relation till sitt favoritband

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

Sammanfattning: Med denna studie finns viljan att bredda förståelsen för musikfans och hur de förhåller sig till sitt favoritband. Syftet är att undersöka hur dedikerade fans relation ser ut till sitt favoritband och vad en sådan relation kan ha för betydelse för ett fan. Studien har utförts som en fallstudie av det svenska rockbandet Kents fans och bygger på kvalitativ empiri i form av kvalitativa intervjuer med tolv fans till bandet. Detta med förhoppningen av att kunna skapa en djupare förståelse för ämnet. Tillvägagångssättet har varit abduktivt, det vill säga att studien har växlat mellan induktivt och deduktivt synsätt. Med hjälp av en empirisk och teoretisk analys har vi kommit fram till att relationen fans har till ett band ofta är av parasocial karaktär. Vi såg också att lojalitet och varumärkeskultur kan stärka relationen. Att vara fan är en känsla och gemenskap till andra fans och är ofta en del i relationen till bandet. Vissa fans utövar också sitt fanskap genom olika former av semiotisk produktivitet. Att vara ett fan blir ofta en del av en persons identitet och musikupplevelser i form av musiklyssnande och konserter kan ha en värdefull plats i fansens liv. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)