Matbloggar - en ny väg för hälsobudskap

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

Författare: Frida Ekman; Linda Ljungskog; [2011-02-24]

Nyckelord: Blogg; mat; hälsa; hälsobudskap; Internet; kokböcker;

Sammanfattning: Bloggen kan beskrivas som en slags dagbok på Internet, där individer kan dela med sig av sina liv till omvärlden. Bloggar har vanligtvis ett tydligt format. med inlägg. bilder och kommentarer från läsarna. Man uppskattar att det idag finns uppemot 70 miljoner bloggar i världen. Dessa behandlar många olika teman, exempelvis mat. Innan bloggarna blev ett forum för förmedling av recept och hälsobudskap. spreds dessa genom kokböcker. Även idag är kokböcker otroligt populära och i många. såväl gamla som nya. kan man hitta hälsobudskap. Bloggarna har dock kommit att bli ett komplement till receptböckerna varför det är viktigt att se vilka budskap som finns där. Syftet med denna uppsats var att ta reda på hur innehållet ser ut på matrelaterade bloggar. med betoning på hälsa och hälsobudskap. Den metod vi använde var att under två veckor samla in alla blogginlägg och kommentarer från tio rnatbloggar. Detta material analyserades sedan och en sammanställning av olika faktorer gjordes i form av tabeller. Exempel på dessa faktorer var antalet inlägg. kommentarer och recept. Genom en innehållsanalys granskades bloggarna ytterligare med avseende på bloggförfattaren. bloggens profil samt bloggens utformning och innehåll. De slutsatser vår undersökning har resulterat i är att hälsa diskuteras i många inlägg och kommentarer. såväl direkt som indirekt. Ofta diskuteras hälsa i bloggarna utan användning av hälsorelaterade termer. Bloggarna förmedlar en enhetlig syn på mat där inläggen genomsyras av matglädje. Författarna har en helhetssyn på hälsa som innebär att for att må bra rnåste både kroppen och själen få näring.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)